Whos amung us

donderdag 23 december 2010

Portugese pistoleekes!

Daar had ik nu echt eens goesting in... Zelf pistoleekes maken! Ik heb een broodmachine en 't is super om daarmee te experimenteren.. Maar zelf laten rijzen en in den oven steken, dat is toch nog iets anders he! We vonden ze ten huize Elinemien heel goed gelukt, zeker omdat het den eerste keer was...

Recept komt uit Piri piri & sardientjes van Tessa Kiros, de smaken van Portugal.

Deel 1
- 25 gr verse gist of 15 gr gedroogde gist
- 250 ml warm water
- 200 gr broodbloem
- een snuf suiker

Deel 2
- 450 gr broodbloem
- 50 gr roggemeel
- 1 volle theelepel fijn zout (mocht van mij ietsjes meer zijn.. )
- 1 EL olijfolie
- 200 ml warm water

Voeg alle ingrediënten van deel 1 samen tot een dik beslag. Dek af met een vochtige theedoek en laat op een warme plek staan tot het deeg gezwollen is.
Meng de resterende ingrediënten (deel 2) door het eerste gevormde mengsel. (10 à 15 minuten, ik heb dit gedaan met mijn broodmachine)
Leg het deeg in een grote kom, dek af met een vochtige theedoek en laat het 2 à 3 uur op een warme plek staan totdat het gerezen en gezwollen is. Klop het deeg in, maak er terug een bol van en laat nog 1 uur rijzen.

Verdeel het deeg in 10-tal stukken en maak er bolletjes van. Maak met een mes een diepe kerf over het midden van het broodje zodat je er bijna doorheen snijdt. Laat nogmaals 1 uur rijzen... en zet nadien 25 minuten in de oven op 180 graden (tot ze goudbruin zijn). Laat ze nadien afkoelen op een rooster.

Ik weet het, je moet veeeeel geduld hebben, maar kijk eens hoe goed ze eruit zien!! 




Lots of love, Eline

Geen opmerkingen:

Een reactie posten